יום שבת, 18 ביולי 2015

ילדים קטנים הוצאות קטנות, ילדים גדולים הוצאות גדולות.....

כשבן הגדול שלי היה תינוק ובכה המון, אחת מ"זקנות השבט", או במילים אחרות, אמא לילדים מתבגרים, אמרה לי:
"ילדים קטנים צרות קטנות, ילדים גדולים צרות גדולות".
אז עוד לא הבנתי מה יכול להיות גרוע יותר מתינוק שבוכה שעות על גבי שעות. חשבתי לתומי שהיא פשוט שכחה מה זה להחזיק על הידיים תינוק בוכה במשך ימים שלמים ולנסות לנחש למה הוא בוכה.
מאז עבר זמן, התינוק גדל והפסיק לבכות, וממש לפני שבוע מלאו לו 15 שנה. אין לי מושג איך זה קרה כל כך מהר, אבל בדיקה חוזרת בלוח השנה ודפדוף באלבומי התמונות המשפחתיים לא השאירו מקום לספק - הילד כבר נער והוא בדיוק בן 15.
את הצרות הקטנות החליפו צרות אחרות, שלשמחתי, הן לא ממש גדולות, אבל גיליתי חוק חדש - דומה אבל שונה:
ילדים קטנים הוצאות קטנות, ילדים גדולים הוצאות גדולות
גיליתי שאת החיתולים החליפה הוצאה חודשית ענקית על גן פרטי, את הגן הפרטי החליפו הוצאות על בית ספר, ספרי לימוד, ריפוי בעיסוק, לימודי שחיה, ועוד ועוד,  ואת ההוצאה השנתית הענקית על קייטנות קיץ, החליפו כעת הוצאות יקרות הרבה יותר - מחנה קיץ, בילויים עם חברים, כניסות לבריכה, סרטים, בגדים, ועוד לא הגענו למחצית החופש הגדול.....
וככה, ממש כדברי זקנת השבט, הילדים גדלו וההוצאות גדלו יחד איתם.



איך להתנהל כלכלית עם המתבגרים בתקופת החופש?

הדבר הראשון והכי חשוב הוא, להגדיר תקציב.
הגדירו אתם, ההורים, את התקציב של המתבגר לחופש הגדול. התקציב הזה צריך כמובן "להיגזר" מתוך התקציב המשפחתי, ולהשאיר מספיק כסף גם לצרכים של שאר המשפחה - גם שלכם ההורים, וגם של הילדים האחרים.
אין ספק שהוצאות הקיץ יהיו גבוהות יותר מההוצאות בשאר השנה, אבל זכרו את הכלל היחיד:
סך ההוצאות קטן מסך ההכנסות.


החלטתם על תקציב? מעולה!
זה הזמן לכנס ישיבה משפחתית ו"לדבר על זה" יחד איתו. איך להכניס את הצרכים והרצונות של המתבגר לתוך מסגרת התקציב? האם זה מספיק או לא? אולי הוא צריך להתפשר או לוותר על דברים, אולי למצוא דרכים יצירתיות לעשות את מה שרצה בעלויות נמוכות יותר, כדי שיתאימו לתקציב המתוכנן?

על חשיבות דמי הכיס כבר כתבתי בעבר, אבל כשהילד גדל ומתבגר, נפתחת בפניו אפשרות נוספת - להרוויח חלק מכספו בעצמו. מחקרים רבים מראים שילדים שמרוויחים כסף ומנהלים תקציב משל עצמם, גדלים עם מודעות כלכלית גבוהה יותר, חוסכים יותר, ומאמצים הרגלים טובים יותר להתנהלות כלכלית.

גיל 14-15 ואפילו קודם לכן, הוא בהחלט גיל שהילדים יכולים לקחת אחריות ולהרוויח כסף משלהם. האפשרויות לכך רבות - שמירה על ילדים, טיול עם כלבים של שכנים עובדים, רחיצת מכוניות בשכונה, הדרכה בקייטנות או קיום קייטנות עצמאיות לילדים צעירים יותר, ויש עוד המון המון אפשרויות לעבודה לנוער. לילדים עצמם יש פעמים רבות רעיונות ממש מעולים איך להרוויח כסף. אפשרו להם למצוא רעיונות יצירתיים כדי להשיג את המטרות שלהם.

אני זוכרת עד היום את הסיפוק הענק והגאווה העצומה שהיו לי כשהצלחתי לממן את רשיון הנהיגה שלי בעצמי. אין לי ספק שהתחושות האלו עיצבו במידה רבה את מי שאני היום.
תנו גם לילדיכם את האפשרות לחוות תחושות כאלו. בטוח שהם ירוויחו מכך (ולא רק כסף)

שיהיה חופש קריר ונעים



*אהבתם את הפוסט? הפקתם ממנו ערך? ספרו לי על זה בתגובות, ושתפו כדי שגם החברים שלכם יהנו



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.