יום שני, 13 באפריל 2015

לנהל ולא להתגלגל – תכנון בכלכלת המשפחה

איך להשיג שקט נפשי ב-4 צעדים פשוטים  



מתי בפעם האחרונה תכננת את התקציב החודשי של משפחתך?
מתי בפעם האחרונה ישבתם יחד, שני בני הזוג לחשוב כיצד להיערך כלכלית לקראת אירוע גדול?
האם כבר חישבתם כמה כסף תצטרכו לחג הקרוב או לחופשת הקיץ?
ובכן, אתם לא לבד. מרבית המשפחות אינן מתכננות קדימה ואינן קובעות כיצד יראה העתיד שלהן, אלא מתגלגלות מחודש לחודש, שורדות בקושי את היומיום, מחזיקות את הראש מעל המים וממשיכות חודש אחר חודש במלחמת ההישרדות.
כאשר איננו מתכננים מראש, לא נותר לנו אלא להגיב לאירועים שקורים לנו בדרך והם אלו שמכתיבים כיצד ייראה חשבון הבנק שלנו וכיצד ייראה העתיד שלנו.

עומדים בפני לידת ילד? נסתדר
רוצים לשפץ את הבית? ההורים יעזרו
צריכים טיפול שיניים דחוף ויקר? נחלק לתשלומים

בסוג התנהלות כזה, המינוס הוא אורח קבוע, והמשפחה מתגלגלת ללא תכנון וללא יציבות פיננסית.
אבל מה קורה כשמגיעה הוצאה גדולה (והיא תמיד מגיעה...)? אז כבר מתחילה מלחמת קיום אמיתית. מלחמת קיום שעלולה לגרום למשפחה לקחת התחייבויות שילוו אותה שנים רבות קדימה.

אם עד היום נמנעתם מתכנון התקציב שלכם, חבל, אבל עדיין לא מאוחר!

ניהול נכון של כלכלת המשפחה דורש תכנון מוקדם. בדומה לגופים גדולים כמו משרדי ממשלה וחברות ציבוריות ופרטיות, המנהלות תקציב שנתי ומתכננות אותו מראש עוד לפני תחילת שנת הכספים, גם את התקציב המשפחתי יש לתכנן מראש.

באמצעות מספר צעדים פשוטים תוכלו גם אתם לתכנן ולקבוע מראש את עתידכם הכלכלי ולא רק להתגלגל ולהגיב לאירועים שקורים לכם.

  • ראשית, הסתכלו על התמונה הגדולה – מהם הצרכים המשפחתיים שלכם בחודש הקרוב? ברבעון הקרוב? בשנה הקרובה? האם אתם עומדים בפני אירוע משפחתי משמעותי כמו לידת ילד, בר או בת מצווה, שיפוץ או מעבר דירה? אם כן, הגדירו מראש מה תהיה ההוצאה עבור אותו אירוע ומצאו מקורות מימון.
  •  כעת בואו נרד לפרטים – מהם הצרכים השוטפים של המשפחה שלכם? האם אתם יודעים מהי ההוצאה החודשית שלכם על מזון, על ביגוד, על חינוך לילדים ועל שאר סעיפי התקציב? אם כן, מעולה. קחו דף ועט ורשמו את כל ההוצאות החודשיות שלכם. אם לא, זה הזמן להחליט על גובה ההוצאה בכל אחד מהסעיפים. בתוך התקציב קבעו את התקציב הנכון לכם ומתאים לאורח חייכם - משפחה שהחינוך חשוב לה, תקצה לסעיף החינוך אחוז נכבד מהכנסותיה ומשפחה שאוהבת לבלות תרשום סכום גבוה בסעיף הבילויים. חשוב לזכור את כל סעיפי ההוצאות שלכם וחשוב מכל – לא לחרוג מההכנסות שלכם!
  • עכשיו, אחרי שטיפלנו בשוטף, בואו ניסע בזמן כמה שנים קדימה. איפה אתם רואים את עצמכם  ואת המשפחה שלכם בעוד שנתיים? בעוד חמש שנים? בעוד עשר שנים? אולי תרצו להרחיב את המשפחה? הילדים יגדלו קצת ותרצו לעבור לבית גדול יותר? תרצו לחגוג לילד בר מצווה? לעשות טיול גדול בחו"ל? זה הזמן לחשוב ולתכנן את העתיד. הגדירו מטרות והחליטו על  דרכים להגיע אליהן.
  • ג'ון לנון אמר ובצדק, שהחיים זה מה שקורה בזמן שאנחנו מתכננים תכניות. ואכן, כמה שלא נתכונן, החיים מזמנים לנו הפתעות. לכן, שימרו תמיד כסף בצד להוצאות לא צפויות.


התנהלות כלכלית נכונה תצעיד אתכם קדימה אל עבר המטרות שלכם, ותאפשר לכם בהירות, שליטה בהוצאות ויציבות כלכלית.


ניהול תקציב לוקח רק כמה דקות בשבוע, אבל מביא תמורה רבה. התחילו עכשיו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.